Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het voldoen van nieuwe bouwprojecten aan de instructieregels van het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) van de Omgevingswet. Komt er een nieuwe weg, een uitbreiding van een winkelcentrum of wordt er een nieuwe wijk gebouwd? Dan moet er – voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning – onderzoek naar wegverkeerslawaai, spoorweglawaai, industrielawaai en andere geluidsbronnen worden gedaan.
Bij Tritium Advies zijn we experts op dit gebied en beschikken over de kennis en kunde om al deze typen onderzoeken voor u uit te kunnen voeren. Dat is niet alleen praktisch, maar onder aan de streep ook goedkoper. We vertellen u hieronder meer over wat deze onderzoeken inhouden, de belangen ervan en hoe ze in hun werk gaan.
1. Wat verstaan we onder wegverkeerslawaai en wat is de invloed van elektrificatie?
Wegverkeerslawaai is de ondervonden geluidshinder die wordt veroorzaakt door wegverkeer. Het geluid wordt veroorzaakt door de banden op de weg, de motor en wrijving van de wind. Ondanks de elektrificatie van auto’s en daarmee het wegvallen van motorgeluid, blijft geluidshinder van wegverkeer zeer relevant. Dit komt door de wrijving van banden met het wegdek: vanaf 30 km/uur is het geluid hiervan namelijk maatgevend. Wel blijft het overgrote deel afkomstig van vrachtverkeer (of treinen in geval van spoorweglawaai).
Ook zijn door de Omgevingswet de rekenformules aangepast, die veranderen voortdurend met voortschrijdend inzicht. Bij Tritium rekenen we altijd met de laatste rekenregels die door de overheid worden verstrekt.
2. Aan welke regelgevingen wordt dit getoetst?
Dit sommen we graag even op, dit zijn de regelgevingen en termen die van belang zijn:
- Omgevingswet (uitleg)
- Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)
- Wijziging van een weg (uitleg)
- Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai
- Akoestisch onderzoek spoorweglawaai
- Akoestisch onderzoek industrielawaai
- Omgevingsvergunning
- Wijziging Omgevingsplan
- Buitenplanse Omgevingsplan activiteit (Bopa)
- Basisgeluidemissie (BGE) (uitleg)
3. Wat zijn oplossingen voor een te hoge hoeveelheid lawaai?
Een veelgehoorde vraag, maar in veel gevallen zijn er geen oplossingen benodigd en voldoet de situatie aan de regels. Echter, dit moet wel worden vastgesteld. Is een situatie toch niet conform regelgeving? Dan helpen we mee met het vinden van pragmatische oplossingen, eerst bij de bron, dus stiller wegdek, en daarna naar ‘overdrachtsmaatregelen’. Onder dit laatste verstaan we bijvoorbeeld:
- Schermen
- Geluidswallen
- Vergroten van de afstand naar bron
Vervolgens kijken we ook naar gebouwgebonden maatregelen:
- Afschermende balkons/loggia’s
- SilentAir gevelschermen
- Hafencity-Fensters
- Comfortboxen
Deze oplossingen worden in goed overleg besproken.
4. Hoe zit het bij bestaande bouw waar een nieuw project ‘naast’ komt?
Stel, er komt een nieuwe woonwijk/supermarkt in de buurt van bestaande bouw. Dan is de gemeente ervoor verantwoordelijk dat er een goed woon- en leefklimaat gewaarborgd blijft voor de omwonenden. Hier moet dus vooraf goed onderzoek naar worden gedaan, en meegenomen worden in de projectplannen.
5. Wanneer is er onderzoek nodig en waarom is het belangrijk?
Onderzoek is noodzakelijk wanneer het plan binnen het geluidaandachtsgebied van een nabijgelegen weg ligt. Het is belangrijk om te voorzien dat het geluid op de nieuwe geluidgevoelige bestemming aanvaardbaar is. In Omgevingswet termen: “er dient sprake te zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties.” Meer gedetailleerde informatie hierover is ook te vinden op deze website.
6. Wat zijn de stappen voorafgaand aan onderzoek?
Dit is afhankelijk van het stadium van het project. Staat het nog maar in de opstartfase? Dan kunnen we een onderzoek uitvoeren voordat er een uitgewerkt planontwerp is. We toetsen dan het plangebied of perceel op basis van geluidcontouren om de geluidbelasting van het gebied inzichtelijk te maken. Op die manier kan al in een vroeg stadium met het planontwerp rekening gehouden worden met de mogelijke consequenties van geluid. Dit scheelt uiteindelijk tijd en geld.
In een later stadium, wanneer het plan is uitgewerkt, toetsen we het plan in detail aan de regels om zo een omgevingsvergunning te kunnen aanvragen.
7. Hoe ziet ons wegverkeerslawaai-onderzoek eruit?
Ons onderzoek is opgedeeld in de volgende stappen:
- Opbouw van het reken-/onderzoeksmodel;
- Berekenen geluidbelastingen – zowel per bronsoort als het gecumuleerd en gezamenlijk geluid;
- Toetsing aan Bkl en, indien van toepassing, de beleidsregels geluid van de betreffende gemeente.
- (Zo nodig) Aandragen principe-oplossingen
(Dit is van toepassing indien met het planvoornemen niet met zekerheid kan worden voldaan aan het omgevingsplan c.q. de instructieregels conform het Bkl) - Oplevering onderzoeksrapport en advies
Deze heldere rapportage is geschikt om uiteindelijk de omgevingsvergunning aan te vragen.
8. Waarom Tritium Advies voor onderzoek naar wegverkeerslawaai?
Bij Tritium Advies hebben we alles onder één dak en combineren we vele verschillende disciplines. Van BENG-berekeningen tot geluidmetingen en van brandveiligheid tot bodemonderzoek. Het voordeel? U hoeft maar met één partij te schakelen voor uw gehele project. Dit scheelt tijd, geld en zorgt voor duidelijkheid.
Wat onze opdrachtgevers zeggen over onze service:
- Persoonlijk, betrokken en meedenkend
- Inhoudelijk sterke rapportages
- Duidelijke, heldere communicatie
Dus op zoek naar een adviesbureau dat voor u klaarstaat bij onderzoek naar (weg)verkeerslawaai én verstand heeft van alle zaken binnen Ruimtelijke Ontwikkeling? Neem dan contact met ons op.