John van Engelen staat al 22 jaar aan het roer bij Tritium Advies. In dit interview blikken we samen met hem terug op de hoogtepunten van het afgelopen jaar. Drie opvallende nieuwsfeiten markeerden het afgelopen jaar van Tritium Advies. Het coronavirus, de aankoop van Top- Consultants en de #52e plaats van Tritium Advies op de lijst met grootste ingenieursbureaus van Nederland.
Hoe kijk je terug op 2020?
“Het was een intens jaar. Ondanks de restricties en beperkingen van het coronavirus hebben we samen ontzettend veel (en nuttig) werk verzet. Door corona heeft ons COVID-19 preventieteam veel activiteiten opnieuw tegen het licht gehouden. Is alles nog uitvoerbaar? Moet het anders? Welke kennis is er nu nodig? Het afgelopen jaar heeft het virus ons fysieke beperkingen opgelegd maar het heeft ook de band tussen collega’s versterkt. Het maakt mij als directeur enorm trots om te zien dat het gehele team zich flexibel en weerbaar heeft getoond”.
Ondanks de corona is het personeelsbestand toch weer (flink) gegroeid?
“Ja, dat klopt. We hebben dit jaar natuurlijk Top-Consultants overgenomen maar ook nieuw talent aangetrokken. Het is erg leuk om te zien dat de samenwerking tussen Top Consultants en Tritium Advies steeds vaker wordt (op)gezocht en gevonden. In 2021 wil ik de synergie-effecten tussen beide bedrijven nog beter benutten. Er zijn ook veel nieuwe mensen toegetreden tot het Tritium team het afgelopen jaar. Het is ontzettend leuk om in zo’n dynamische en groeiende omgeving te werken”.
Is de bedrijfscultuur door deze groei ook veranderd?
“Ondanks dat een bedrijfscultuur dynamisch is, proberen wij deze toch jaarlijks te formuleren in ons jaarplan. Vriendschap, plezier en het ontplooien van persoonlijk talent zijn echt zaken die ik in alle facetten van onze organisatie zie terugkomen. Het is leuk om te zien dat er ook op de werkvloer vriendschappen ontstaan. Voor vrienden wil je het beste. Daarnaast is het gewoon leuker werken met vrienden. Vriendschap ontstaat alleen bij gelijkwaardigheid. Daarom kom je bij Tritium Advies niet snel iemand tegen in pak, zit de directeur gewoon op de werkvloer en worden klanten persoonlijk aangesproken. We houden niet van lagen en hokjes, wel van respect. Bij Tritium proberen we daarnaast ook de mensen de dingen te laten doen waar ze goed in zijn. Dit creëert een prettige werkcultuur en dat merk je! Ondanks de groei blijven we dus gewoon onze fijne cultuur behouden”.
Hoe ziet 2021 er volgens jou uit?
“In 2021 gaan we een nieuw, modern kantoor bouwen in Breda. Het ontwerp is gebaseerd op de inrichting en stijl van ons hoofdkantoor in Nuenen en zal beschikken over ca. 30 -35 flexibele werkplekken. Uiteraard blijven we met de hele organisatie de ontwikkelingen van het coronavirus nadrukkelijk volgen. We werken in een wereld die kwetsbaar is. Daarom verliezen we de zorg voor mens en milieu nooit uit het oog. We investeren bewust in schoon en zuinig materieel en in een duurzame, veilige werkwijze van onze medewerkers. In 2021 gaan we ons ook verder voorbereiden op de komst van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging. Vanaf 1 januari a.s. krijgen alle medewerkers toegang tot de Tritium Academy. Dit is een intern digitaal opleidingsplatform. Ik vind het belangrijk dat wij als adviseurs altijd op de hoogte zijn van de geldende normeringen en laatste ontwikkelingen in de markt. Door het bijwonen van cursussen en kennissessies borgen wij de kwaliteit van onze dienstverlening nog beter.
Ook krijgen we een nieuwe interne organisatiestructuur, waarmee we (intern) nog beter de drukte het hoofd kunnen bieden. Daarnaast komt er op deze manier meer ruimte om ook andere belangrijke projecten van de grond te krijgen waaronder ‘Tritium Fit’ en de ‘Tritium Foundation’”.
Kun je die projecten wat verder toelichten?
“Met Tritium Fit” willen we ervoor zogen dat onze collega’s zich zowel fysiek als mentaal (nog) beter gaan voelen. Als werkgever wil ik ervoor zorgen dat alle collega’s met plezier, zin en energie naar hun werk komen. Tritium Fit moet hieraan gaan bijdragen. Als corona het toelaat kunnen collega’s zich aanmelden voor wandelingen en/of ‘bootcamps’. Ook voeding en werksfeer zijn onderwerpen die terugkomen in dit programma.
Met de Tritium Foundation willen we vanaf 2021 onze maatschappelijke rol (nog) beter gaan vervullen. Via een stichting willen we graag onze collega’s als deskundigen betrekken bij maatschappelijke projecten. Naast het vergroten van de positieve impact van Tritium Advies op de maatschappij, vergroten we hiermee ook het kennisniveau van onze medewerkers. In het kader van ‘Social return’ lijkt het ons een goed idee om bepaalde werkzaamheden voor de stichting te laten doen door pensionarissen van Tritium Advies. Op die manier vergroten we de betrokkenheid van (oud) collega’s in de maatschappij”.
Heb je nog andere plannen voor de toekomst?
“In het nieuwe jaar hebben we grote plannen ten aanzien van automatisering. Ik merk dat dit een steeds belangrijker item wordt binnen onze dienstverlening. Uiteraard horen hier ook zaken bij zoals AVG en security. Het afgelopen jaar hebben we hierin veel stappen gezet; dit jaar gaan we die stappen evalueren en waar nodig bijschaven”.
Dat klinkt goed! Wil je nog iets kwijt?
“We werken met de nieuwste technieken en hoogwaardige materialen om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Maar het zijn vooral onze mensen die het maken. Dankzij hun vakbekwaamheid, passie en doorzettingsvermogen kunnen we met elkaar écht het verschil maken. Ik wil dan ook graag dit moment gebruiken om alle medewerkers van Tritium Advies te bedanken voor hun inspanningen over het afgelopen jaar”.
John van Engelen - Directeur
Het maakt mij als directeur enorm trots om te zien dat het gehele team, ondanks corona, zich flexibel en weerbaar heeft getoond
Werken bij Tritium
Tritium Advies is een open no-nonsense organisatie met oog voor duurzaamheid en kwaliteit. We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe mensen die affiniteit hebben met het bodem, water, lucht, geluid en bouwfysica, kwaliteit, arbo en milieu, ruimtelijke ordening of asbest.